Výluka Břeclav – Kúty

27.10.2023 8:00 Helmut Böhme

Od 13. do 25.10.2023 byla nepřetržitá výluka s úplným vyloučením železničního provozu mezi Břeclaví a Kúty, protože se na slovenské straně osazoval nový železniční most přes řeku Moravu. Zároveň se obnovoval dvoukolejný provoz. Práce na slovenské straně nabraly zpoždění, prý kvůli Coroně a shánění materiálů pro most, takže Správa železnic musela budovat provizorní napojení pro jednokolejný provoz.

Psal o tom český dopravní magazín zdopravy.cz. Plánovaná opatření byla na straně ZSSK. 23.10. jsem se tam vydal dokumentovat odklony v úseku Hodonín – Holíč nad Moravou. Cesta začínala v 2:30 h na provizorní autobusové zastávce Dresden Ammonstraße, kde si cestující směrující do Berlína stěžovali, že už víc jako 5 h čekají na Flixbus. Důvodem byla hromadná nehoda na dálnici, kde maďarský kamioňák očividně nepočítal s tím, že se na česko-německé hranici kontroluje, aby se omezil nelegální příliv migrantů. Nás to ale netýkalo, a tak jsme dorazili v 4:25 h včas do Prahy na hlavní nádraží, odkud jsem pokračoval 4:45 h Railjetem do Břeclavi.

Ukazatel ve stanici Břeclav

Ani jsem nemusel měnit nástupiště na přestup do odkloněného vlaku. I když výlukový jízdní řád tvrdil, že vlaky stanicí Hodonín projíždí, není to technicky možné, protože lokomotiva tam musí objíždět vlak. Cestu do Kútú jsem dokumentoval videem. Kvůli neplánovanému křižování s opožděným EC ve stanici Gbely jsme nabrali malé zpoždění.

Stanice Kúty

To ale nevadilo, protože jsem i tak plánoval několikahodinový pobyt. „Bagety“ na trati do Skalic nad Moravou jsou minulostí, teď jedou 840.

Pohotovostní lokomotiva u skladiště

Protože bych musel z nástupiště fotit do protisvětla, vydal jsem se na druhou stranu. Na cestě tam dlouho stála lokomotiva, která asi měla podle potřeby jet na staveniště u Brodského.

Ruina budovy

Tam jsem narazil na „lost place“, asi bývalá administrativní budova, kde nyní řádí sprejeři, lidé ukládající odpadky a asi i lidé, co tam v noci pořádají party.

Bývalé depo

Ani rozpadající lokomotivní depo už nikdo nepotřebuje.

Vlečka

Ze stanice odbočuje i vlečka do asi pískovny, což jsem ale z časových důvodů nesledoval.

Brejlovci PKP Cargo

Po dokumentaci odstavených Brejlovců PKP Cargo jsem kráčel dál …

Bardotka s manipulačním vlakem

… kde jsem spatřil Bardotku s cisternovými vozy a v pozadí Belgičanku, kterou jsem později zase viděl v Hodoníně. Pří vracení zpět jsem dokumentoval 840.001, vracející se ze Skalice. Lidé na trati asi neměli z výluky radost, protože odklonové vlaky asi měly přednost a osobní vlaky nabraly zpoždění. Vlaky ve stanici Kúty jsem i natočil.

MVTV

Po návratu na stanice dorazil MVTV asi ze staveniště a robotníci šli na oběd.

Hodonín

V 11:48 h jsem pokračoval vlakem směrem na Terespol do Hodonína. 350.016 měla tu cest vlak tahat až do Bohumína.

Most přes Moravu

Po obědě jsem šel ke známému mostu přes Moravu natočit vlaky. Samozřejmě jedou nejzajímavější vlaky vždy tehdy, když je čas na cestu vlakem zpět. Tak jsem nepočítal s tím, že po průjezdu vlaku s cisternovými vozy krátko na to projel podobný vlak z protisměru, který asi křižoval s druhým už v stanici Holíč.

Hodonín zastávka

Nedorazil jsem včas k zastávce, abych mohl vlak pořádně dokumentovat, jak je vidno ve videu z Hodonína, kde jsem i dokumentoval další vlaky ve stanici Hodonín.

Přejezd

Upozornění na přejezd dvakrát pod dopravní značkou je přehnané, protože …

Vlečka

… tu už dlouho nic neprojelo.

Odstavené lokomotivy v stanici Hodonín

Na nádraží Vectrony své denní úkoly už splnily a přidaly se k odstaveným žehličkám KDS.

Břeclav

Interpanterem jsem potom dojel do Břeclavi, kde jsem měl asi půl hodiny času na focení. Potom jsem pokračoval Railjetem do Prahy. V Brně jsme sice měli 9 min zpoždění, to jsme ale do Prahy dohnali a přijeli jsme dokonce s náskokem 2 min. Po skončení stavebních prací v úseku Pardubice – Praha jsem si už několikrát všiml, že to strojvůdcům očividně udělá radost využívat maximálně dovolenou rychlost a dorazit do cíle předčasně, i když často musejí v tunelu před hlavním nádražím čekat, až odjíždějící vlak uvolní kolej.

Metrem jsem se potom přesunul na Florenc a vrátil jsem se Flixbusem domů. V něm byla spousta Arabů a Afričanek, kontrola na hranici trvala 12 min a nikoho nelegálního nezjistili.